fredag 15. april 2011

Gjeld, gjeld, gjeld...

Puh, I dag har jeg vært hos min berømmelige gjeldsrådgiver igjen.. Henne jeg fortalte om for noen dager siden. Jeg var innom på mandag med alle papirene hun ba meg om, så skulle hun endelig skrive dette gjeldsforslaget av et brev og nedbetalings forslag.. Da hun regnet sammen mine inntekter og utgifter, kom jeg faktisk ut med å bare går litt over 3000 kroner i underskudd hver mnd...  I følge statens beregninger på hva vi har i utgifter og inntekter, da... Men jeg ser ikke på det som en utfordring, for jeg har hatt inntekter lavere enn statens satser i all tid. Det er ikke det som er greia, greia her er at hun kjefter på meg for at jeg har bil... Je ghar nettopp bvært grise heldig og fått kjøpt en topp strøken bil, 2000-modell, til 15000kr. Kjøper inkluderer til og med reparasjoner på bilen, og JA; dette har jeg skriftlig.. Vi er avhengig av bil, for jeg har tenkt å starte på skolen til høsten. Nettopp for å kunne betale ned denne forbaska gjelda mi over tid.. Så har jeg fått bhg plass ca 5 kilometer sørover i forhold til hvor vi bor, og jeg må kjøre i totalt mptsatt retning for å komme til skolen. Jeg har sjekket buss, men jeg bor i en kommune som forventer at du har bil, så dersom jeg skal busser komme rjeg til å komme over 1 time forsent på skolen hver dag, og hva er da vitsen med å starte??

Så sier hun, at det er ikke sikkert at disse gjeldsfolka går med på at jeg skal studere, for det kreves at jeg skal gjøre mitt ytterste for å betale tilbake gjelden min, så da kan det kreves at jeg skal jobbe de neste 5 årene for å betale gjelden min, for så å få meg en utdannelse.... Har du hørt noe så innmari idiotisk teit???
Det første jeg spør om da, er HVOR I ALL VERDEN SKAL JEG FÅ MEG EN JOBB MED GOD NOK BETALING UTEN UTDANNELSE ??? I tillegg til at jeg kan si at jeg kommer ikke til å få meg noen  utdannelse hvis jeg ikke tar den nå, for jeg er nødt til å benytte meg av overgangsstønaden, hvis ikke kommer jeg aldri til å ha råd til å gjennomføre en utdannelse...
Nei, du snakker om bakvendt system. JA, jeg vet at det er jeg som skylder penger. Men jeg har også mine grunner til hvorfor min situajon er nettopp slik den er.

Uansett, jeg kommer til å begynne på skolen, så får de si hva de vil, for jeg har ikke noe de kan komme å hente likevel.

Jeg gjør det jeg kan for å få meg en utdannelse, slik at jeg får meg en jobb med en lønn som BÅDE ivaretar gjelda mi OG barna mine, så får de folka der bare reise sin egen sjø i mellomtiden... De har latt meg segle alene i flere år, så da kan jeg la dem selge noen år, de også....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar