torsdag 14. april 2011

NAV = INKOMPETANSE

Det er en tragedie at NAV enda ikke fungerer slik det "er ment til å gjøre" fra stortingets side. I dag kunne jeg ha kald..... han derre trøndern som kom på dette idiotiske opplegget!
Jeg hadde time i dag kl 10 for å evt søke sosialhjelp. Da jeg var der på mandag, fikk jeg beskjed om at barnetrygden skulle kommet på tirsdag, så da sa jeg at om den kommer, så trenger jeg jo ikke nødhjelp. Men jeg har masse annet jeg trenger å snakke om, bla at jeg har søkp på høgskolen til høsten, når kan jeg søke kontantstøtte ol. Da fikk jeg beskejd om at det menneske jeg skulle komme til i dag kunne jeg spørre om alt, for det hadde kompetanse til å svare...
Ja,ja, jeg møtte opp til timen, og kom inn på kontoret. Så spør mannen hva han kan hjelpe meg med. Jeg forteller om barnetrygden, og at den selvsagt ikke er kommet, og spør om overgangsstønaden kommer på fredag, og om han kan fortelle meg hvor mye jeg får utbetalt der. For hvis den kommer på fredag, så har jeg fått lånt meg 100kr til melk og bleier, så da klarer jeg meg til da. Så går han inn på systemet å ser. jo, barnetrygden ligger for utbetaling, den, så den kommer snart og overgangsstønaden kommer og et eløp på ditt og et beløp på datt... og slik fortsatte han. Så begynte jeg å spørre om skole? Nei, det hadde han ikke kompetanse til å svare på, det måtte jeg spørre om ute i skranken. Hvorfor har dere tatt bort småbarnstillegget mitt? Hvorfor er ikke klagen på redusert overgangsstønad behandlet? Når kan jeg søke kontantstøtte? Nei, dette kan jeg ikke svare på, så siden du ikke trenger sosialhjelp, så må du gå ut i skranken å snakke med dem.
Som sagt, så gjort... Der spør jeg igjen: Nå er det to saksehandlere her som dier at barnetrygden skulle kommet i går, eller kommer i morgen, Hvorfor det??? Nei, svarte damen, den kommer ikke før 30april, som vanlig den... NETTOPP!! GRRRRRR...
Kan du se om klagen min på overgangsstønad er behandlet? Dere har kommet fram til at dere skal trekke meg 4000kr men situasjonen har endret seg, så jeg har levert klage. Er den behandlet, og hva får jeg utbetalt? Eehh, klagen er mottatt og du får 4000 mindre enn normal overgangsstønad... SUKK! javel, når vil den bli behandlet da? Nei, det vet jeg ikke.....
Ok, når kan jeg søke kontantstøtte? Nå med en gang... Så da fyller jeg ut skjema og søker om dette. Hvorfor har dere tatt bort småbarnstillegget på barnetrygden min? Hmm, skal du ha det? vhor lenge skal du ha det? nei, det vet jeg ikke, det er det bare Unni som kan svare på og hun er ikke her.. Ok, så det er bare Unni som har med det å gjøre? Ja, og hun er ikke her, så da må du skrive skriftlig klage... Jeg blir imponert over at det er bare ETT ENESTE MENNESKE på hele NAV som kan svare meg på dette i en kommune med over 20.000 innbyggere... Men jeg skriver skriftlig klage..
Jeg har søkt på skole i forhold til overgangssrønad, og trenger å snakke med noen om det? Ja, det er også UNNI som er den eneste som har noe med, ås da kan du få time 2 mai...
Jeg brukte over en time på å skrive klager og søknader der i dag, for så å komme hjem å finne et brev i posten om at klagen på overgangsstønaden min er tatt til følge, så full overgangsstønad vil bli utbetalt i løpet av de 10 nærmeste dagene... ER DET MULIG ??? Den ene vet jo ikke hfva den andre gjør, og alle gir forskjellig beskjed! Disse to karene som var så påståelig å fortalte at bt er rett rundt hjørnet, hvorfor er det ingen som forteller dem at de gir ut feil info??? Det er fryktelig frustrerende å forholde seg til et system dom overhodet ikke fungerer. Den ene vet ikke hva den andre gjør, og alle ser ut til å ha forskjellig tilgang på forskjellige systemer, så i bunn og grunn: hvis du ikke kan hjelpe deg selv, så kan iallefall ikke NAV bidra! !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar