onsdag 20. april 2011

NAV slutter ALDRI å imponere.....

I dag har vært en laaaaaaang, men god dag:) Da jeg sto opp i dag tidlig fikk jeg skikkelig Los Angeles feeling!! Det var allerede 15 grader, og mye tåke pga luftfuktigheta, men man kunne se at det kom til å bli en skikkelig flott dag, og det ble det :))

Halv 11 kom venninna mi inn døra med hennes to barn. Jeg skulle passe dem i dag, for hun skulle flytte hvis alt gikk i orden.
Det begynte med at hun ikke fikk overgangsstønaden utbetalt av NAV på fredag, fordi hun dama hun hadde vært på møte med ikke hadde meldt fra at hun møtte opp på møtet, så da ble utbetalingen stoppet. Der satt hun og gikk helga i møte med 4 unger, uten penger... FANTASTISK!! Heldigvis skyldte jeg henne noe, som hun fikk tilbake, så hun ikke gikk helgen helt blakk i møte. Hun gikk på nav på mandag, å spurte hva som var hendt, og fikk søkt om sosialhjelp. Hun kan jo ikke være en påske uten penger, samt at hun skulle betale husleie for resten av april og hele mai før hun fikk flytta inn i ny leilighet. I dag fikk hun svaret fra NAV, og det føyer seg jo bare inn i rekken... Hun fikk 2790,- kroner til hjelp for å dekke husleia. Det sto i vedtaket at de (NAV) forventet at hun kommer til å motta overgangsstønaden noen dager etter påske, så hun kunne betale litt av husleia nå, og resten når utbetalinga kommer!!! Det er til å eksplodere av!! Det står BÅDE i den nye husleiekontrakten hennes OG hun hadde en avtale med ny huseier at leie skulle være inne på hans konto FØR hun fikk flytte inn. Hun hadde sagt opp på gammelt sted, og skulle flytte inn i dag...
Jeg kjenner jeg bare blir oppgitt over NAV, at de kan holde på på den måten der! Da sto hun der da, uten sted å bo, og uten penger til å betale husleie...
Hun snakket med ny huseier, og forklarte situasjonen, men han sa han ville ha penger på konto før hun kunne flytte inn, da han hadde meget dårlig erfaring med tidligere leietaker hvor han hadde vært snill å gitt litt slækk. Det er jo forståelig det, men hva gjør man da??

HELDIGVIS i dette tilfellet, klarte hun å få lånt seg penger, slik at hun kunne betale husleie kontant, for om hun hadde overført pengene ville jo ikke de vært på konto før over helgen likevel, pga alle helligdagene, så da hadde hun jo vært like langt...

Dette får meg stadig til å tenke på alle som sitter å møter samme motgangen på NAV, som bare resignerer. Som ikke har noen til å hjelpe seg, eller søke støtte eller husrom hos. Jeg synes det er så skammelig at jeg rett og slett skjemmes over å være Norsk...
Å det som virkelig provoserer, er at ingen på NAV får noen som helst form for tilsnakk når de gjøre feil, så de har jo ingen kontrollrutiner på at de som er ansatt der faktisk gjør den jobben de er satt til å gjøre. Hun dama som er skyld i dette, det er jo ingen som kommer til å fortelle henne det, eller stille henne til ansvar for den særdeles grove feilen hun har gjort, så hun står jo fritt til å gjøre den igjen, og igjen, og igjen, og igjen...

En ting er at NAV mangler kontroll over sine flerfoldige tusen arbeidssøkere, men de mangler også fullstendig kontroll på alle sine ansatte....

Heldigvis ordna det seg for venninna mi denne gangen, så nå er broren min og eldste sønnen min å hjelper henne å flytte. Jeg er det eneste mennesket hun kjenner på over 30 mils omkrets, så da var det godt å kunne sende henne en melding om at begge barna nå sover godt, og at hun kan komme å hente dem i morgen :) (De to andre barna reiste hjem til sin far i går)

Det er så godt å kunne gå å legge seg, å vite at jeg har hjulpet et annet menneske, bare med å ha overskudd å kunne stille opp :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar