mandag 30. mai 2011

Når skal vi egentlgi få det bra???

Det gikk veldig fint å passe den lille gutten i dag, og han kommer tilbake i morgen:) Men ettermiddagen har vært helt forferdelig. Jeg har bare grått og grått. Jeg snakket lenge med min bror, da jeg måtte spørre han om han kunne låne meg 3100kr til jeg får kontantstøtten, slik at jeg slipper å be om utsettelse på husleien. Jeg ramset opp for han hvorfor det er så innmari tøfft om dagen, og dette fikk meg til å begynne å grine.
Eldstegutten er hjemme fra skolen i dag, da han er syk, så han overhørte store deler av samtalen. Da jeg var ferdig, sa han: kan jeg få spørre deg om noe? Ja, svarte jeg. Ligger vi over eller under fattigdomsgrensen?
Da begynte jeg å grine enda mer, og svarte at vi ligger vel rett over, tenker jeg. Dette fikk meg til å google dette spørsmålet, og da kom jeg fram til at dersom det bare er overgangsstønaden som teller som inntekt, så ligger vi langt under fattigdomsgrensen, og dersom alt regnes med, så ligger vi litt over. Det er ikke lett dette her, for det kommer an på hvilket kontor man snakker med i forhold til hva som regnes ut som inntekt.
Men hva hjelper det, når det ikke ses på de reelle utgiftene?? Jeg har en inntekt på ca 20000 kr pr mnd. På det skal jeg forsørge to barn, og meg selv. Det skal gå til mat, bensin, bomring, tannlege, lege, klær, fritidsaktiviteter, evt andre regninger osv... Lista er uhorvelig lang, og når jeg da har en husleie på 10.000,- kr pr mnd, og strøm på 1500,- kr pr mnd (nå i sommerhalvåret), så sitter jeg igjen med 8500,- som skal dekke alt dette.

Er det rart jeg river meg i håret å lurer på hvordan jeg skal få det til????
For å si det sånn, så ser det skummelt ut med tanke på skolegang til høsten, for da kommer jeg til å få enda strammere økonomi, og jeg vet ikke om jeg holder ut det i tre år til. Om jeg begynner å jobbe, så kommer jeg nok ikke til å få verdens beste lønn, men at jeg klatrer opp 100.000 eller 200.000 i året er vel ikke å legge under en stol....
Så kan man spørre seg hvorfor i all verden jeg har så høy husleie?? Jo, beklageligvis var vi nødt til å flytte, og logisk nok trenger vi minimum 2 soverom. Da var det dessverre ikke annet å oppdrive. Dette var faktisk det billigste vi fikk! GRRRRR!! Forbaskade regjering som har fjernet loven om husleieregulering!! Også har de et tak på bostøtten på 5682,-kr pr mnd!!! Det er rett og slett latterlig!!

Eldstesønnen min fikk et par sannhetsord, da han var av oppfatningen at jeg ikke ser på det at han aldri får være med på ting på samme måte som han. Da måtte jeg fortelle at jeg har dessverre hatt det akkurat likens. Da jeg gikk i 9.klasse spleisa klassen på klassefest til meg, hvor alle hadde med seg litt hver, i tillegg hadde de kjøpt meg en splitter ny Levi's bukse, for det var noe jeg ikke hadde, som absolutt ALLE andre gikk i på den tiden. Så jeg måtte fortelle han at jeg vet at det gjør vondt for han, men det gjør vel 100 ganger værre for meg. For jeg vet akkurat hva han må gå igjennom, og jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg skal klare å komme meg ut av denne sirkelen. Jeg har regnet på det, at neste mnd, hvis jeg skal betale alle regningene som ligger, og kommer, sitter jeg igjen med 3680,- kroner, og i tillegg skal jeg til tannlegen, og det er ikke medregnet. Så den er bare å avbestille, med en gang, selv om det er ganske viktig å få bygget opp de to tennene som er brukket. For jeg skal være rimelig kreativ for å få 3680,- kroner til å rekke over alt på en hel måned...

Men, men, uansett. Sånn er det bare, å da er det bare å gjøre det beste ut av det. I dag kan jeg vel med hånden på hjertet påstå er en av de tyngre dagene.....

1 kommentar:

  1. Æsjhhhh, det har vært driiit her hos meg i dag også. Det er som pokker altså....iallefall jobber "postman Pat" litt internt om dagen...;) så vi får se fremover, ta springfart å ta svalestup over den forpestede haugen med møkk som landa foran inngangsdøra vår i dag!!!!

    SvarSlett