tirsdag 3. mai 2011

Så er det på'n igjen...

Nå er det noen dager siden jeg skrev sist, for her har gått i ett... Lillegutt er blitt syk igjen, så nå er det pustemaskin hver 3.dje time noen dager. Så lenge han ikke får over 40 i feber, så er jeg fornøyd. Nå ligger han på 39,3 så det er meget lovende:)
Ellers har det vært noen tøffe dager. Eldstemann sliter fryktelig om dagen, så i kveld knakk han sammen og gråt i flere timer. Det gjorde jo selvsagt at jeg også begynte å gråte. Det er forferdelig når jeg virkelig SER hvor jeg ikke strekker til.. Det gjør så vondt i en mammas hjerte når jeg ikke kan gi barnet mitt det han ønsker seg å trenger. Det er jo selvsagt den dårlige økonomien min som bekymrer han. I dag kom han å fortalte at han prøver å ikke spise så mye, for kanskje vi kan spare inn noen penger på mat???

Det er helt for jævlig!! Jeg klarer ikke se hvor veien ut av dette helvettet skal gå.

Han har selv skrevet jobbsøknad, så i dag har jeg printet den ut slik at jeg kan kjøre han rundt over alt i morgen i håp om at han skal få seg jobb. Slik at han kan tjene EGNE penger! Det kommer til å lette veldig mye for oss begge to... Jeg slipper å bekymre meg for at jeg ikke har lommepenger å gi han, og han får oppleve å tjene egne penger.

Bidraget jeg skulle fått utbetalt for han rett over påske er enda ikke kommet. Jeg har etterlyst det, og det er underveis, men når det er over en uke forsinka, så er det ganske håpløst å være avhengig av.. Og Lillegutt sitt bidrag er en annen historie. Der får jeg minstebidraget fra staten, og det er jo vel og bra, men når jeg vet at jeg egentlig skulle hatt over 2000kroner mer hver mnd, så gjør det meg jo ikke mindre fortvila. Det hadde gjort underverker på vår hverdag. Men pappan hans bryr seg overhodet ikke, så han gidder jo selvsagt ikke betale. Han har ikke sett sønnen sin engang, og det er ikke for at jeg har nektet han det... Men det kan jeg fortelle mer om en annen gang.

Mamma sa i dag at jeg ikke kan ha dårlig samvittighet for at pengenge ikke strekker til lengre enn de gjør, for jeg bruker dem så fornuftig som det overhodet er mulig, men det er vel lettere sagt enn gjort. En ting er at har man ikke mer, så har man ikke mer, en annen ting er hva jeg skulle ønske jeg kunne gjort annerledes for å ha mer. Men uansett hvor mye jeg ønsker, så er det ikke en reell situasjon å gjøre noe med, for jeg er 100% alene med to barn, og da er det ikke mye rom for ekstra jobbing.

Det er begredelig, og jeg skjemmes skikkelig over at sønnen min aldri har med seg penger ut sammen med venner. Jeg husker fra da jeg var yngre, da det var andre som aldri hadde penger, hvor irriterende det ble tilslutt og alltid måtte være med på å spandere. Og nå er sønnen min blitt en sånn.... Her er aldri penger til overs, så han kan gå på kino eller i svømmehallen, eller å bowle, ikke minst! Det er helt forferdelig grusomt å være mor i en slik situasjon, og jeg må bare innrømme at tanken om bare å skyte oss alle tre dukker opp av og til, når det er som værst...

Nå er det som værst..

Jeg vet jo selvsagt at det ikke løser noen ting, og det er vel ingenting som er mer egoistisk enn en slik handling, og det kommer heller aldri til å skje, men når det er som svartest, slik som i disse dager, så er det en logisk tanke som kommer i rekken etter alle andre tanker, når man virkelig gjør absolutt alt man kan, og alikevel ikke strekker til. Hverken til regnigner, eller fritidsaktiviteter, eller gymsko. Det er jo ikke rart at man mister hodet innimellom, og tenker at en slik handling er den eneste som kan hjelpe barna mine bort fra den ekstreme lidelsen som iallfall eldstemann går igjennom hver eneste dag... Dessverre er jeg ikke tøff nok til å kunne klare å gjennomføre det, men akk så deilig det ville vært å bare kunne slippe nå. Jeg føler at jeg virkelig har fått min dose av elendighet opp gjennom årene, så nå vil jeg bare at vi skal ha det godt...

Men hvor lenge er det til???

5 kommentarer:

  1. Hei. Jeg kom innom bloggen din fra allofirina.com, fordi du hadde vunnet give away'en hennes. Nå har jeg sittet og lest mange av innleggene dine, og sitter her med en vond klump i halsen. Ingen skal behøve å ha det slik i Norge. Jeg er så lei meg spesielt på 14-åringens vegne, som tenker at han må spise mindre og få seg en jobb for å hjelpe på økonomien! Lykke til med alt, og håper det går bedre med økonomien snart.

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg også fulgte sporet som Irina har lagt ut. Jeg har også vært så "frekk" og legge meg til som følger av bloggen din. Håper det er greit! :-)
    Jeg kjenner så alt for godt igjen kampen med NAV og hvor frustrerende det er å aldri få den riktige informasjonen om hva som skjer og ikke minst hva du kan ha krav på. I mitt tilfelle har jeg kjempet for meg selv med kronisk sykdom, jeg kan bare begynne å tenke meg hvor frustrerende det er å kjempe for 3.
    Jeg håper og tror at det meste vil løse seg for deg. Om en har det som trengs for å stå på har det meste en tendens til å løse seg, samme hvor mørkt det ser ut i øyeblikket.
    Av hva jeg har lest av bloggen din så skjønner jeg at du er en sterk dame, om du ikke tror det selv akurat nå. Stå på. Jeg håper inderlig at ting løser seg for dere snart.
    Klem fra Astrid.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Kom over bloggen din via Irina. Uff, syns det er en helt forferdelig situasjon du er oppe i... Men når alt er på det mørkeste må man bare prøve å vri de negative tingene om til noe positivt. Jeg vet litt om det, har slitt selv i flere år, og det er utrolig vanskelig, men positivisme avler positivitet:) Prøv å finne løsninger, klarer du å løse 1 problem er det en lettelse og vil drive deg til å løse flere. Jeg håper så inderlig at våren og sommeren vil bli lysere for deg, og skal ha deg i mine tanker :) Klem fra en som bryr seg.

    SvarSlett
  4. Tusen takk, alle sammen for gode ord:)
    Marita; jeg kommer meg ikke inn på bloggen din, så jeg får ikke kommentert tilbake der.
    Vil bare si at alle gode kommentarer jeg har fått, hjelper til så jeg klarer å snu tanken til det positive igjen. Jeg vil takke alle sammen for varme tanker og gode ord. Det er veldig godt å ikke være alene med alle disse tankene og frustrasjonene.
    Varme klemmer tilbake fra meg:)

    SvarSlett
  5. Hei, jeg fant deg også via Irina, og jeg blir dypt grepet av å lese om situasjonen din. Har slitt endel selv, gjennom mange år, på forskjellige fronter, så jeg vet at det ikke er enkelt. Men jeg har selv erfart hvor viktig det er å kunne finne noe positivt i hver dag, selv om det kanskje er noe lite. Jeg begynte å skrive opp i en liten notatbok det jeg opplevde som positivt den dagen - selv om det aller meste kanskje var negativt. Men ved å fokusere på det lille som var bra, åt det på seg, på en måte, og tilværelsen ble utholdelig. Det er IKKE lett, jeg vet.. Og jeg vet også at det er viktig å få 'skrevet av seg' frustrasjon over alt som IKKE fungerer.
    Jeg ønsker deg framgang, positivitet og at du får føle omtanke fra andre. Det er utrolig hva man kan klare når man vet at andre bryr seg.

    Varme klemmer, Turid

    SvarSlett